Frågor och Svar



Ordering

Beställning


Hur gör jag en beställning?

Lägg produkten du väljer i kundvagnen genom att klicka på knappen "Lägg till i kundvagnen". Klicka sedan på "Gå till kassan" för att betala. Ange dina uppgifter och följ stegen. Först när du klickar på knappen "Betala beställning" är din beställning slutgiltig.



Kan jag få min beställning levererad till en annan adress?

Ja, det är möjligt. Under beställningsprocessen kan du uppge en annan leveransadress när du anger dina personuppgifter. Fakturan skickas till den angivna e-postadressen. Leveransen innehåller endast produkterna (ingen faktura).

Tyvärr kan du inte lägga till ett personligt meddelande i beställningen.



Kan jag också hämta min beställning?

Ja, det är möjligt. Klicka här för våra adressuppgifter och mer information.



Får jag ett meddelande när jag har lagt en beställning?

Du får omedelbart en orderbekräftelse. Om du betalar beställningen direkt får du fakturan på samma gång. Du kommer att få leveransbekräftelsen med spårningskod när vi har överlämnat din beställning till vår transportör.



Kan jag ändra eller avbryta min beställning?

Så länge du inte har betalat för beställningen behöver du inte ändra eller avbryta beställningen. Gör helt enkelt en ny beställning. Den gamla beställningen avbryts automatiskt efter några dagar.

Om du vill ändra eller avbryta en betald beställning rekommenderar vi att du kontaktar kundservice så snart som möjligt.



Kan jag beställa en produkt som inte finns på er webbplats?

Om du vill beställa något som inte längre finns på vår webbplats så råder vi dig att kontakta kundservice. Då kan vi berätta om produkten snart kommer att vara tillbaka i lager.



Kan jag beställa som företag?

Det går bra! Ange bara ditt företagsnamn i utcheckningen. Är företaget beläget i EU men utanför Nederländerna? Då ska du sedan också fylla i företagets momsregistreringsnummer. Vi kommer då att ge dig en faktura för omvänd moms.



Kan jag få rabatt om jag gör en stor beställning?

För större beställningar (mer än 10 hängmattor) tittar vi på vad som är möjligt från fall till fall. Var snäll och kontakta vår kundservice.



Paying

Betalning


Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Beroende på vilket land du väljer kan du betala med följande betalningsmetoder:

Apple PayApple Pay: Säker betalning med din Apple-enhet.

Credit cardKreditkort: Säker betalning med ditt kreditkort.

PayPalPayPal: Säker betalning med ditt PayPal-konto.

Bank transferbanköverföring: Betala med banköverföring enligt instruktionerna som mottagits via e-post.

BanContactBanContact: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

BelfiusBelfius: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

EPSEPS: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

GiropayGiropay: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

iDEALiDEAL: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

KBCKBC: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

KlarnaKlarna - Betala senare: Betala inom 14 dagar efter att du har mottagit produkterna.

KlarnaKlarna - Delbetalning: Betala inom 3 till 36 månader efter att du har mottagit produkterna.

MyBankMyBank: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

Przelewy24Przelewy24: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

SOFORT bankingSOFORT-bank: Säker betalning med internetbank via din personliga bank.

Powered by Mollie



Hur fungerar betalning med kreditkort?

I beställningsprocessen väljer du "Kreditkort" som betalningsalternativ. I nästa steg kan du ange dina kreditkortsuppgifter på en säker sida. Vi accepterar alla kreditkort.

Mastercard Maestro Visa Visa American Express Cartes Bancaires CartaSi Dankort Nordea PostePay Powered by Mollie



Hur fungerar betalning via banköverföring?

Du väljer "banköverföring" i beställningsprocessen; i nästa skärm ser du betalningsspecifikationerna, som du får efter bekräftelse via e-post. Du kan nu lugnt överföra beloppet till vårt IBAN-nummer, med rätt referensnummer. Det tar vanligtvis 1-3 arbetsdagar att behandla banköverföringen.



Hur fungerar betalning med Klarnas betalningsmetod Betala senare?

Med Klarnas "Betala senare" kan du betala för din beställning efter att du har tagit emot den och beslutat att behålla den. På så sätt betalar du aldrig för det du skickar tillbaka.

Att betala med Klarna är enkelt och säkert. Betalningsuppgifterna för ditt köp kommer att listas på fakturan du får från Klarna. Du har 14 dagar på dig att betala Klarna-fakturan.

Klarna utför en datakontroll för att godkänna din begäran om att betala senare. Klarna har en strikt integritetspolicy som beskrivs i företagets integritetsmeddelande. Om din begäran om Betala senare oväntat inte godkänns kan du naturligtvis betala med någon av våra andra betalningsmetoder.

För frågor om betalning av en Klarna-faktura måste du kontakta Klarna. Det är för att du har ett avtal med Klarna. Vi kan inte se dina utestående belopp eller betalningar.



Behandlas alla betalningsmetoder lika snabbt?

Alla beställningar behandlas omedelbart efter betalning. Om du beställer och betalar före 16:00 på arbetsdagar kommer paketet att skickas samma dag.

En beställning som betalas med banköverföring tar vanligtvis 1-3 arbetsdagar. Välj en av metoderna för direktbetalning när du vill få din beställning direkt.



Delivering

Leverans


Vad är leveranskostnaderna för min beställning?

⚠️ Corona update: Vi skickar alltid din beställning samma arbetsdag. Leveransföretagen gör också sitt yttersta. På grund av leveransföretagens enorma arbetsbelastning kan det dock uppstå en försening. Speciellt för stora lådor (hängmattestativ) bör du ta hänsyn till en fördröjning.

Skicka ett e-postmeddelande till oss om ingen leverans har skett efter 5 dagar + normal leveranstid.

Leveranstid* Leveranskostnad* Returkostnad*
  • Belgien
1 dag Gratis Gratis
  • Luxemburg
1 dag Gratis Gratis
  • Nederländerna
1 dag Gratis Gratis
  • Tyskland
1–2 dagar Gratis Gratis
  • Österrike
2 dagar Gratis Gratis
  • Danmark
2 dagar Gratis Gratis
  • Tjeckien
2-3 dagar Gratis Gratis
  • Frankrike
2-3 dagar Gratis Gratis
  • Italien
2-3 dagar Gratis Gratis
  • Polen
2-3 dagar Gratis Gratis
  • Spanien
2-3 dagar Gratis Gratis
  • Storbritannien         
2-3 dagar                           Gratis                          Gratis                    
  • Norge
2-4 dagar Gratis Gratis
  • Sverige
2-4 dagar Gratis Gratis
  • Schweiz
2-4 dagar Gratis Gratis
  • Irland
3–4 dagar Gratis Gratis
  • Portugal
3–4 dagar Gratis Gratis
  • Finland
3–5 dagar Gratis Gratis
  • Bulgarien / Kroatien / Estland / Grekland / Ungern / Lettland / Litauen / Rumänien / Slovakien / Slovenien
3–7 dagar 419 kr 419 kr

*Leveranstid: Förmodar normal belastning för våra transportbolag.

* Fraktkostnader: Beställningar på över 300 kr har gratis frakt. Annars kostar det 79 kr.

* Returkostnader: Beställningar på över 300 kr kan returneras gratis. Annars kostar det 79 kr.



När kommer min beställning att levereras?

Om du har slutfört din beställning och betalat på en vardag före kl. 16.00 behandlar vi din beställning samma dag och överlämnar den till transportören. För leveranstider per land, se listan ovan.

Valde du betalning via banköverföring? Då kommer din beställning att överlämnas till transportör när betalningen har tagits emot. Vanligtvis tar detta en till tre dagar.

Du får spårningsuppgifter & kod via e-post. När din beställning har skannats i det första sorteringscentret blir spårningskoden aktiv. Normalt sker detta efter 20:00 på vardagar.



Hur ser jag om en produkt finns i lager?

Lagerstatus anges på produktsidan. Om produkten inte finns i lager får du ett extra meddelande i kundvagnsskärmen.



Vad händer när jag beställer flera produkter med olika leveranstider?

Vi väntar tills beställningen är fullständig så att vi kan skicka den till dig på en gång. Om du föredrar att få en viss produkt tidigare, gör två separata beställningar.



Vem levererar min beställning?

Nästan alla leveranser utförs av DPD och GLS. De kommer att leverera din beställning under dagen till leveransadressen som du anger.

Om du har problem med leveransen, kontakta transportören direkt eller kontakta vår kundservice.

DPDDPD / PostNord SE: Besök hemsidan, ring 0771 33 33 10

GLSGLS / DB Schenker SE: Besök hemsidan, ring 020 22 00 45



Vad händer om jag inte är hemma vid leveransen?

Om du inte är hemma vid leveransen levererar transportören ditt paket till närmaste postombud eller kommer igen nästa dag.

Ett meddelande som lämnats i ditt e-postkonto, din brevlåda eller på spårningssidan informerar dig om vid vilket postombud ditt paket har lämnats eller att det kommer igen nästa dag.

Du ansvarar för att hämta ut ditt paket i tid hos postombudet. Om du inte hämtar paketet inom fem dagar kommer det att returneras till oss. Vi kommer då att dra av 79 kr från det belopp som ska återbetalas.



Kan jag boka en viss leveranstid?

Tyvärr är det inte möjligt för oss att boka len viss leveranstid. Vi är helt beroende av transportören och körvägen.

I de flesta fall får du veta att de kommer mellan vissa klockslag. Det är också möjligt att ge nya instruktioner vid det tillfället. Till exempel tillstånd att lämna paketet vid dörren eller leverans till ett postombud.

Om du ger ett sådant avlämningstillstånd blir du då ansvarig för paketet. Du kan inte hålla oss eller transportören ansvariga för saknade, stulna eller våta paket.



Kan min beställning skickas direkt till postombud?

Det är möjligt. Välj "Leverans till postombud" i kassan som leveransmetod. Du kommer att se en karta med postombud som ligger nära adressen du angav. Klicka på det postombud där vill hämta ut ditt paket och klicka på "Välj detta postombud". Data kommer att visas i kassaskärmen och du kan fortsätta att slutföra ordern.

Leveransadressen förblir oförändrad i vår orderbekräftelse, men postombudets adress anges på spårningssidan.

Du ansvarar för att hämta ditt paket i tid hos postombudet. Om du inte hämtar paketet inom fem dagar kommer det att returneras till oss. Vi kommer sedan att dra av 79 kr från det belopp som ska återbetalas.

Vissa postombud stänger under semesterperioderna. Det är därför möjligt att ett postombud inte längre är aktivt när avsändningen sker. Vi skickar sedan paketet automatiskt till din hemadress.



Collecting

Hämtning


Var är Hängmatta Online belägna?

Vi ligger i Dedemsvaart. Det ligger i östra delen av Nederländerna. Vår exakta adress är:

Hängmatta Online
Moerheimstraat 81
7701 CC Dedemsvaart
Nederländerna



Vad är era öppettider?

Vi har öppet vardagar (måndag till fredag) från kl 09:00 - 17:00.

Innan du besöker oss, var snäll och kontakta kundservice först, för ibland är vi väldigt upptagna eller tillfälligt frånvarande.



Är det möjligt att betala när man hämtar beställningen?

Ja, det går att betala kontant. Vi har ingen bankomat på plats, men du kan ta ut pengar i stadens centrum.



Kan jag även se och testa produkterna först?

Vi har inte alla våra produkter utställda. Men vi har alla hängmattor, hängstolar, ställningar och andra produkter på lager, så du kan prova nästan alla våra hängmattor och hängstolar!

Tips: kom bara och prova hängmattan om du är ordentligt utvilad. Du skulle inte vara den första som somnar i en av hängmattorna!



Returns

Returer


Kan jag returnera min beställning?

Om du inte är 100 % nöjd med ditt köp kan du returnera det till oss 365 dagar efter mottagandet. Under denna period kan du returnera beställningen om den är oskadad, så nära det ursprungliga skicket som möjligt och, om möjligt, i originalförpackningen.

Produkten måste vara utan skador och inte innehålla några spår av användning. Om produkten är skadad eller används är det möjligt att du får betala fullt pris.



Kan jag byta min beställning mot en annan produkt?

Tyvärr är det inte möjligt. Vi återbetalar alltid beloppet.

Vill du få en annan produkt med en gång? Beställ och betala då den nya produkten direkt i vår webbshop.



Vad är returkostnaderna?

EU countries 0 kr returkostnader för order över 300 kr*

EU countries 79 kr returkostnader för beställningar under 300 kr*


Vid en retur av en del av de köpta produkterna kommer vi att debitera dig för returkostnaderna om det totala beloppet för produkterna som behålls efter returen är mindre än 300 kr.

* De ovan nämnda returkostnaderna gäller endast om du följer vårt returprocedur som anges under "Hur returnerar jag min beställning?". Returetiketten kan skapas gratis, vi drar av ovanstående kostnader från beloppet som ska återbetalas.

Om du på eget initiativ returnerar en produkt till vår returadress får du själv stå för de direkta kostnaderna för att returnera produkten.



Kan jag returnera min beställning när som helst?

Du har en betänketid för returnering på 365 dagar med oss. När du har meddelat att du vill avbryta ditt köp har du fortfarande 14 dagar på dig att returnera produkten. Du räknas som i tid om du returnerar varorna innan den 14-dagarsperioden har gått ut.

Din betänketid går ut 365 dagar efter den dag då du eller en av dig utsedd tredje part (inte transportören) fysiskt har mottagit produkten. Rätten till återbetalning upphör efter 365 dagar, varefter garantiperioden på ett år träder i kraft.

Produkten måste vara utan skador och inte ha några spår av användning. Om produkten är skadad eller används är det möjligt att du får betala fullt pris.



Hur returnerar jag min beställning?

Du kan begära en returetikett via länken nedan:

EU countriesEU-länder: Begär en EU-returetikett.

NorwayNorge: Begär en NO-returetikett.

SwitzerlandSchweiz: Begär en CH-returetikett.

United KingdomStorbritannien: Begär en UK- returetikett.


Se till att du förpackar försändelsen säkert: du är juridiskt ansvarig för returförsändelsen och dess förpackning. Använd därför robust förpackning och tillräckligt med tejp. Om produkten inte har förpackats väl kan skador uppstå. Om vi inte kan sälja produkten som ny är det möjligt att vi debiterar dig.



Kan postombud vägra att ta emot min retur?

Alla postombud accepterar inte stora paket. Om du vill returnera ett stort paket med vår returlösning och det vägras av postombud måste du hitta ett annat postombud.

Vår erfarenhet är att detta nästan aldrig händer, bara ibland när våra största hängmatteställningar returneras.

Du kan alltid välja att lämna tillbaka ett sådant paket på eget initiativ. De direkta kostnaderna för att returnera paketet kommer du dock få stå för själv.



Kan ni hämta returen från mitt hem?

Det är vanligtvis möjligt men vi tar ut en avgift för denna tjänst. Den minsta avgiften för det blir 600 kr, men det beror på storleken på paketen. Var snäll och kontakta kundservice för att ordna och schemalägga en hämtning.



Hur returnerar jag en Amazon-beställning?

Logga in på ditt Amazon-konto och registrera din retur. Vi kan inte behandla din retur om den inte är registrerad via Amazon. Du måste alltid följa Amazons returpolicy. Detta kan innebära olika villkor eller högre returkostnader.



Hur snabbt kommer min retur att behandlas?

När du returnerar en produkt hanteras och behandlas ärendet inom 5 arbetsdagar. Du kommer att få ett e-postmeddelande från oss när vi har behandlat returen. Det totala inköpspriset, inklusive eventuella fraktkostnader för spedition, återbetalas till ditt kontonummer så snart som möjligt och senast 14 kalenderdagar efter avbruten beställning. Om du bara returnerar en del av din beställning återbetalas inte kostnaderna för leverans.

Vi betalar tillbaka dig med samma betalningsmetod som du gjorde den ursprungliga transaktionen med, om du inte uttryckligen har kommit överens om något annat; i vilket fall som helst kommer vi inte att lägga till några avgifter för den återbetalningen. Vi kan vänta med återbetalning tills vi har fått tillbaka varan, eller tills du har visat att du har returnerat varan, beroende på vad som inträffar först.



För att utnyttja ångerrätten måste du informera oss skriftligen, per post, fax eller e-post för att häva avtalet. För detta ändamål kan du använda EU:s ångerrättsformulär (PDF), men det är inte nödvändigt. Att istället använda länkarna ovan blir enklare och snabbare. Om du använder dig av ångerrättsprocessen måste du skicka produkten inom 14 dagar till vår returadress.



Guarantees

Frågor och garantier


Min beställning är ofullständig eller skadad, vad ska jag göra?

Kontakta bara vår kundservice så löser vi problemet.

Ta alltid med foton på hur du mottog din beställning eller på de skadade föremålen. Då kan vi hjälpa dig snabbare och effektivare.



Var kan jag skicka klagomål?

Har du ett klagomål om en viss produkt, om våra tjänster eller om leveransen av din beställning? Vi har ett annat förfarande för rapportering av klagomål (eller defekter) än för returnering. Vi ber dig att informera oss om klagomålet så snart som möjligt. Detta kan göras per telefon eller via e-post. Gå till vår kundservice för våra kontaktuppgifter och öppettider.

Vi besvarar ditt klagomål inom 14 dagar och löser problemet så snart som möjligt, i samråd med dig. Om du informerar oss om ditt klagomål via e-post ber vi dig ange ditt beställningsnummer och telefonnummer (ange vilka tider du kan nås om så behövs) så att vi kan kontakta dig. Vi har en maximal svarstid på 5 arbetsdagar.

Om det inlämnade klagomålet inte kan lösas på ett tillfredsställande sätt kan du skicka klagomål- eller tvistärenden till nederländska tvistlösningskommittén Thuiswinkel på: www.sgc.nl. Eller EU:s tvistlösningskommitté via ec.europa.eu/consumers/odr.



Hur lång är garantitiden?

Vi har ett års garanti på alla dina köp hos Hängmatta Online!

Denna tilläggsgaranti gäller utan att det påverkar dina lagstadgade rättigheter som konsument. Rättslig garanti innebär att en produkt är eller måste göra vad konsumenten rimligen kan förvänta sig.



Vilka certifieringsmärkningar är ni anslutna till?

Vi samarbetar med olika organisationer för att garantera den bästa kvaliteten på våra tjänster och produkter.

Vi är därför anslutna till följande kvalitetsmärkningar.

E-commerce Europe Logo Shopping Secure Logo Secure SSL Logo

FSC Logo GOTS Logo OEKO TEX Logo

Endast produkter som är märkta som sådana på denna webbplats är FSC®-, GOTS®- eller OEKO-TEX®-auktoriserade.



Vad är er kontaktinformation?

Om du vill komma i kontakt med oss kan du skicka e-post till info@hangmattaonline.se eller ring 010 7502 638 (lokala telefonipriser).

Vi är tillgängliga för dig på vardagar från 09:00 - 17:00.

Se vår fullständiga företagsinformation.