Allmänna villkor
Hängmatta Online
Dessa allmänna villkor för Hängmatta Online har utarbetats i samråd med Konsumentföreningen inom ramen för Self-Regulation Coordination Group (CZ) i Social- och Economic Council och kommer att träda i kraft den 1 juni 2024.
Index
Artikel 1 - Definitioner
Artikel 2 - Näringsidkarens identitet
Artikel 3 - Tillämpning
Artikel 4 - Erbjudandet
Artikel 5 - Kontraktet
Artikel 6 - Ångerrätt
Artikel 7 - Kundernas skyldigheter vid återkallelse
Artikel 8 - Kunder som utövar sin ångerrätt och de kostnader det medför
Artikel 9 - Handlarens skyldigheter vid återkallelse
Artikel 10 - Utesluter ångerrätten
Artikel 11 - Priset
Artikel 12 - Kontraktsuppfyllelse och extra garanti
Artikel 13 - Leverans och genomförande
Artikel 14 - Transaktioner med förlängd löptid: varaktighet, uppsägning och förlängning
Artikel 15 - Betalning
Artikel 16 – Klagomålsförfarande
Artikel 17 - Tvister
Artikel 18 - Branschgaranti
Artikel 19 - Ytterligare eller andra bestämmelser
Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren för Thuiswinkel.org
Artikel 1 - Definitioner
Följande definitioner gäller i dessa villkor:
- Tilläggsavtal: ett avtal där en konsument skaffar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster via ett distansavtal och en näringsidkare eller tredje part levererar dessa produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i enlighet med ett avtal mellan den tredje part och näringsidkaren;
- Ångerfrist: den period inom vilken en konsument kan utnyttja sin ångerrätt;
- Konsument: en fysisk person vars handlingar inte utförs för ändamål som hänför sig till näringsverksamhet, yrke eller verksamhet;
- Dag: kalenderdag;
- Digitalt innehåll: data som produceras och tillhandahålls i digital form;
- Transaktion med förlängd varaktighet: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, varvid skyldigheten att tillhandahålla och/eller köpa är spridd över en tidsperiod;
- Varaktigt medium: alla medel - inklusive e-postmeddelanden - som gör det möjligt för en konsument eller näringsidkare att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som underlättar framtida användning eller konsultation under en period som är i linje med målet för vilken informationen är avsedd och som underlättar oförändrad återgivning av den lagrade informationen;
- Ångerrätt: möjligheten för en konsument att avstå från ett distansavtal inom ångerfristen;
- Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som är medlem av Thuiswinkel.org och som erbjuder produkter, (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
- Distansavtal: ett avtal som ingås mellan en näringsidkare och en konsument inom ramen för ett system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, varvid en eller flera tekniker för distanskommunikation helt eller delvis används. till och med den tidpunkt då avtalet ingås;
- Modellformulär för ångerrätt: det europeiska modellformuläret för ångerrätt som finns med i bilaga I till dessa villkor. Näringsidkaren är inte skyldig att tillhandahålla bilaga I om konsumenten inte har någon ångerrätt avseende sin beställning;
- Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för kommunikation angående erbjudandet från näringsidkaren och ingående av avtal, utan att konsumenten och näringsidkaren behöver vara på samma plats samtidigt.
Artikel 2 – Näringsidkarens identitet
Namn
Hängmatta Online
Adress
Fahrenheitstraat 5
7701 BV Dedemsvaart
Nederländerna
Telefonnummer
010 750 26 38
E-postadress
info@hangmattaonline.se
handelskammaren
51904071
Momsidentifiering
NL850221080B01 (EU)
GB374792356 (GB)
Om näringsidkarens verksamhet omfattas av ett relevant licenssystem: uppgifterna från tillsynsmyndigheten.
Om näringsidkaren utövar ett reglerat yrke:
- den yrkesförening eller organisation som han är ansluten till;
- yrkestiteln, orten/staden i EU eller EES där denna beviljades;
- en hänvisning till de yrkesregler som gäller i Nederländerna och instruktioner om var och hur dessa yrkesregler kan nås.
Artikel 3 – Tillämpning
- Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande som görs av en näringsidkare och för varje distansavtal som har ingåtts mellan en näringsidkare och en konsument.
- Innan ett distansavtal ingås kommer texten i dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt kommer näringsidkaren, innan distansavtalet ingås, att ange på vilket sätt de allmänna villkoren finns tillgängliga för granskning i näringsidkarens lokaler och att de snarast kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten. som möjligt, på konsumentens begäran.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt kommer konsumenten, i motsats till föregående stycke, och innan distansavtalet ingås, att förses med texten i dessa allmänna villkor elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten kan enkelt lagra dem på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt, kommer näringsidkaren innan distansavtalet ingås att ange var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt och att de på dennes begäran kommer att skickas till konsumenten kostnadsfritt, antingen elektroniskt eller på något annat sätt. sätt.
- I de fall specifika produkt- eller tjänsterelaterade villkor gäller utöver dessa allmänna villkor gäller andra och tredje styckena analogt och konsumenten kan alltid åberopa det tillämpliga villkor som är mest fördelaktigt för honom i händelse av oförenliga allmänna villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
- Om ett erbjudande är föremål för en begränsad giltighetstid eller görs med villkor, kommer detta uttryckligen att nämnas i erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, digitala innehåll och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren gör användning av illustrationer, kommer dessa att vara en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Näringsidkaren är inte bunden av uppenbara fel eller misstag i erbjudandet.
- Varje erbjudande innehåller information som gör det tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är relaterade till att acceptera erbjudandet.
Artikel 5 - Kontraktet
- Avtalet ingås, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, i det ögonblick då konsumenten accepterar erbjudandet och villkoren därigenom har uppfyllts.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer näringsidkaren omedelbart att bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Konsumenten kan häva avtalet så länge detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren.
- Om avtalet ingås elektroniskt kommer näringsidkaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra elektronisk överföring av data och han kommer att säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, näringsidkaren kommer att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
- Näringsidkaren kan – inom lagstadgade ramar – få information om konsumentens förmåga att fullgöra sina betalningsförpliktelser samt om fakta och faktorer som har betydelse för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om att forskning ger näringsidkaren vederbörlig grund för att vägra att ingå avtalet, då har denne rätt att, motiverad, avslå en beställning eller ansökan eller att binda dess genomförande till särskilda villkor.
- Näringsidkaren kommer att skicka till en konsument, senast vid leverans av en produkt, tjänst eller digitalt innehåll, följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt hållbart medium
a. kontorsadressen till näringsidkarens affärsplats där konsumenten kan lämna in klagomål;
b. de villkor under vilka konsumenten kan använda sig av ångerrätten och metoden för att göra det, eller ett tydligt uttalande om uteslutning från ångerrätten;
c. information om garantier och befintlig service efter försäljning;
d. priset, inklusive alla skatter på produkten, tjänsten eller digitalt innehåll; kostnaderna för leverans i den mån det är tillämpligt, och sättet för betalning, leverans eller genomförande av distansavtalet;
e. kraven för att säga upp avtalet, om avtalets löptid överstiger ett år eller om det är obestämt;
f. om konsumenten har ångerrätt, modellformuläret för ångerrätt. - I händelse av ett förlängt avtal gäller villkoret i föregående stycke endast den första leveransen.
Artikel 6 - Ångerrätt
- Vid köp av produkter har en konsument rätt att häva ett avtal, utan att ange skäl, under en period på minst 14 dagar. Näringsidkaren har rätt att fråga en konsument på grund av denna upplösning, men konsumenten är inte skyldig att ange sina skäl.
- Den tid som anges i mom. 1 börjar dagen efter att produkten mottagits av konsumenten, eller en tredje part utsedd av konsumenten, som inte är den transporterande parten, eller:
a. om konsumenten har beställt flera produkter: den dag då konsumenten, eller en av konsumenten utsedd tredje part, fick den sista produkten. Näringsidkaren kan neka en enda beställning av flera produkter med olika leveransdatum, förutsatt att han tydligt informerat konsumenten om detta innan beställningsprocessen
b. om leveransen av en produkt omfattar olika leveranser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten utsett, tog emot den sista leveransen eller den sista delen;
c. med avtal om regelbunden leverans av produkter under en given period: den dag då konsumenten, eller en tredje part utsedd av konsumenten, tog emot den sista produkten.
Artikel 7 – Konsumenternas skyldigheter under ångerfristen
- Under ångerfristen ska konsumenten behandla produkten och dess förpackning med omsorg. Han ska endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att bedöma produktens art, egenskaper och effektivitet. Poängen Utgångspunkten här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten på samma sätt som han skulle få vistas i en butik.
- Konsumenten ansvarar endast för produktens devalvering som är en följd av hans hantering av produkten på annat sätt än vad som är tillåtet i paragraf. 1.
- Konsumenten är inte ansvarig för produktens devalvering om näringsidkaren inte försett honom med all lagstadgat obligatorisk information om ångerrätten innan avtalet ingicks.
Artikel 8 – Konsumenter som utövar sin ångerrätt och kostnaderna för detta
- En konsument som vill utnyttja sin ångerrätt ska anmäla detta till näringsidkaren, inom ångerfristen, med hjälp av modellformuläret för ångerrätt eller på annat otvetydigt sätt.
- Så snabbt som möjligt, dock senast 14 dagar efter anmälningsdagen som avses i mom. 1, ska konsumenten lämna tillbaka produkten, eller överlämna den till (en representant för) näringsidkaren. Detta är inte nödvändigt om näringsidkaren har erbjudit att hämta produkten själv. Konsumenten kommer i alla fall att ha följt tidpunkten för retur av varor om han skickar tillbaka varan innan ångerfristen har löpt ut.
- Konsumenten returnerar produkten med alla relevanta tillbehör, om det är rimligt möjligt i originalskick och förpackning, och i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från näringsidkaren.
- Risken och bevisbördan för att utöva ångerrätten korrekt och i tid vilar på konsumenten.
- Konsumenten står för de direkta kostnaderna för att returnera produkten. Om näringsidkaren inte har förklarat att konsumenten ska stå för dessa kostnader eller om näringsidkaren anger att han är villig att själv stå för dessa kostnader, är konsumenten inte skyldig att stå för kostnaderna för att returnera varor.
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt, efter att först uttryckligen ha begärt att den tillhandahållna tjänsten eller leverans av gas, vatten eller el som inte är förberedd för försäljning ska genomföras i en begränsad volym eller en given kvantitet under under ångerperioden ska konsumenten vara skyldig näringsidkaren en summa pengar som motsvarar den andel av avtalet som näringsidkaren har fullgjort vid ångertillfället, jämfört med att fullgöra avtalet helt.
- Konsumenten ska inte bära några kostnader för att implementera tjänster eller tillhandahålla vatten, gas eller el som inte är förberedd för försäljning – i en begränsad volym eller kvantitet – eller för att leverera stadscentralvärme, om:
a. näringsidkaren har inte gett konsumenten den lagstadgade informationen om ångerrätten, de kostnader som ska betalas vid ångerrätt eller modellformuläret för ångerrätt, eller:
b. konsumenten frågade inte uttryckligen om påbörjandet av implementeringen av tjänsten eller leverans av gas, vatten, el eller stadscentralvärme under ångerperioden. - Konsumenten ska inte bära några kostnader för hela eller delar av tillhandahållandet av digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett väsentligt medium, om:
a. före leverans gick han inte uttryckligen med på att påbörja fullgörandet av avtalet före utgången av ångerperioden;
b. han erkände inte att han förlorat sin ångerrätt när han gav sitt tillstånd; eller
c. näringsidkaren försummade att bekräfta detta uttalande från konsumenten. - Om en konsument utövar sin ångerrätt är alla tilläggsavtal juridiskt upplösta.
Artikel 9 – Näringsidkares skyldigheter i ett fall av återkallelse
- Om näringsidkaren gör det möjligt för en konsument att deklarera sitt ångerrätt på elektronisk väg, skickar han omedelbart mottagandebekräftelse efter att ha mottagit en sådan deklaration.
- Näringsidkaren ersätter konsumenten omedelbart med alla betalningar, inklusive eventuella leveranskostnader som näringsidkaren debiterat för den returnerade produkten, dock senast inom 14 dagar efter den dag då konsumenten rapporterade ångerrätten. Utom i de fall näringsidkaren har erbjudit sig att själv hämta ut varan kan han skjuta upp återbetalningen tills han fått varan eller tills konsumenten bevisar att han har returnerat varan, beroende på vad som inträffar tidigare.
- För all återbetalning kommer näringsidkaren att använda samma betalningsmetod som ursprungligen användes av konsumenten, såvida inte konsumenten samtycker till en annan metod. Återbetalning är kostnadsfri för konsumenten.
- Om konsumenten valde en dyr leveransmetod framför den billigaste standardleveransen, behöver näringsidkaren inte återbetala merkostnaderna för den dyrare metoden.
Artikel 10 - Utesluter ångerrätten
Näringsidkaren kan utesluta ångerrätten för följande produkter och tjänster, men endast om näringsidkaren tydligt angett detta vid erbjudandet, eller åtminstone i god tid innan avtalet ingicks:
- Produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över och som kan inträffa inom ångerperioden;
- Kontrakt som ingåtts under en offentlig auktion. En offentlig auktion definieras som en försäljningsmetod där en näringsidkare erbjuder produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster på en auktion, under auktionsförrättarens anvisningar, och varvid den framgångsrika köparen är skyldig att köpa produkterna, det digitala innehållet och/eller tjänsterna;
- Tjänstekontrakt, efter fullständigt slutförande av tjänsten, men endast om:
a. genomförandet påbörjades med konsumentens uttryckliga förhandsgodkännande; och
b. konsumenten förklarade ha förlorat sin rätt eller ångerrätt så snart näringsidkaren hade fullgjort avtalet i sin helhet; - Paketresor, paketresor och paketresor enligt artikel 7:500 BW och avtal om passagerartransport;
- Tjänstekontrakt som ger tillgång till boende, om avtalet redan anger ett visst datum eller tidsperiod för genomförandet och annat än för boende, transport av varor, biluthyrningstjänster och catering;
- Avtal som avser fritidsaktiviteter, om avtalet redan anger ett visst datum eller tidsperiod för genomförandet;
- Produkter tillverkade enligt konsumentens specifikationer, som inte var prefabricerade och gjordes utifrån en konsuments specifika val eller beslut, eller som är uppenbart avsedda för en specifik person;
- Produkter som är föremål för snabbt sönderfall eller med begränsad hållbarhet;
- Förseglade produkter som av skäl som rör skyddet av hälsa eller hygien är olämpliga att returnera och vars försegling bröts efter leverans;
- Produkter som på grund av sin natur oåterkalleligt har blandats med andra produkter;
- Alkoholhaltiga drycker vars pris avtalades när avtalet ingicks, men vars leverans kan ske först efter 30 dagar, och vars faktiska värde beror på marknadsfluktuationer som näringsidkaren inte har något inflytande över;
- Förseglade ljud-/videoinspelningar och datorapparater vars försegling bröts efter leverans;
- Leverans av digitalt innehåll annat än på ett materiellt medium, men endast om:
a. leveransen påbörjades med konsumentens uttryckliga förhandsavtal, och
b. konsumenten förklarade att detta innebar att han hade förlorat sin ångerrätt.
Artikel 11 – Priset
- Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, förutom prisändringar i momstaxor.
- I motsats till föregående stycke får näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster till rörliga priser, i de fall dessa priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte har inflytande över. Anbudet ska avse detta samband med fluktuationer och det faktum att eventuella priser som nämns är rekommenderade priser.
- Prishöjningar inom 3 månader efter att avtalet ingicks är endast tillåtna om de är ett resultat av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.
- Prishöjningar mer än 3 månader efter att avtalet ingicks är endast tillåtna om näringsidkaren ställt krav på så mycket och:
a. de är resultatet av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser; eller
b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft. - Priser som anges i erbjudanden om produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 - Kontraktsuppfyllelse och extra garanti
- Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet och lagstadgade bestämmelser och/eller statliga föreskrifter som fanns den dag då avtalet ingicks. Om överenskommet garanterar näringsidkaren även att produkten lämpar sig för annan beteckning än normal.
- Ett extra garantiarrangemang som erbjuds av näringsidkaren, tillverkaren eller importören kan aldrig påverka de lagstadgade rättigheter och anspråk som en konsument kan göra gällande mot näringsidkaren på grund av avtalet om näringsidkaren underlåtit att fullgöra sin del i kontraktet.
- En extra garanti definieras som varje åtagande från en näringsidkare, dennes leverantör, importör eller tillverkare som ger en konsument rättigheter eller anspråk, utöver vad som föreskrivs i lag, för det fall han inte fullgör sin del i avtalet .
Artikel 13 - Leverans och genomförande
- Näringsidkaren kommer att iaktta största möjliga försiktighet vid mottagande och genomförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
- Leveransorten anses vara den adress som konsumenten uppger för företaget.
- Med hänsyn till vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer företaget att genomföra accepterade beställningar med effektiv expedition, dock senast inom 30 dagar, om inte en annan leveransperiod har överenskommits. Om leveransen blir försenad, eller om leveransen inte kan genomföras, eller endast delvis, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter att beställningen gjordes. I detta fall har konsumenten rätt till lösa upp avtalet utan kostnad och rätt till eventuella skadestånd.
- Efter upplösning i enlighet med föregående stycke återbetalar näringsidkaren konsumenten omedelbart det belopp som han har betalat.
- Risken för skada och/eller förlust av produkter vilar på näringsidkaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller en representant som tidigare utsetts av konsumenten och meddelats näringsidkaren, om inte annat uttryckligen har avtalats. li>
Artikel 14 – Transaktioner med förlängd löptid: varaktighet, uppsägning och förlängning
Uppsägning
- Konsumenten har rätt att när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Konsumenten har rätt att när som helst säga upp ett tidsbestämt avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster vid utgången av tidsperioden, i enlighet med de överenskomna uppsägningsreglerna och en period uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- När det gäller avtal som beskrivs i de två första styckena kan konsumenten:
- avsluta dem hela tiden och inte begränsas till uppsägning vid en specifik tidpunkt eller under en specifik period;
- avsluta dem på samma sätt som de avslutades på;
- avsluta dem alltid med samma uppsägningstid som den som föreskrivs för näringsidkaren.
Förlängning
- Ett tidsbestämt avtal som ingåtts för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte automatiskt förlängas eller förnyas under en bestämd tidsperiod.
- Med avvikelse från vad som sägs i föregående stycke får ett tidsbestämt avtal som ingåtts om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar eller tidskrifter automatiskt förlängas för en viss tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten har rätt att säga upp detta förlängda avtal mot slutet av förlängningen, med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Ett tidsbestämt avtal som har ingåtts om regelbunden leverans av varor eller tjänster får automatiskt förlängas på obestämd tid endast om konsumenten alltid har rätt att säga upp, med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och, i fallet med ett avtal om att leverera dagstidningar eller veckotidningar regelbundet men mindre än en gång per månad, en period som inte överstiger tre månader.
- Ett tidsbestämt avtal för regelbunden leverans, som introduktion, av dagstidningar och veckotidningar (provprenumerationer eller introduktionsprenumerationer) förlängs inte automatiskt och upphör automatiskt vid slutet av provperioden eller introduktionsperioden.
Längd
- Om avtalstiden överstiger ett år, har konsumenten efter ett år alltid rätt att säga upp, med en uppsägningstid som inte överstiger en månad, såvida inte skälighet och skälighet kräver att förtida uppsägning i kontraktet skulle vara oacceptabelt.
Artikel 15 – Betalning
- I den mån inget annat datum anges i avtalet eller tilläggsvillkoren ska belopp som ska betalas av konsumenten betalas inom 14 dagar efter det att ångerfristen har börjat, eller i avsaknad av ångerfrist inom 14 dagar efter avtalets ingående. I fallet med ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna 14-dagarsperiod dagen efter att konsumenten fått bekräftelse på avtalet.
- Vid försäljning av produkter till konsumenter får de allmänna villkoren aldrig föreskriva en förskottsbetalning som överstiger 50 %. Där förskottsbetalning föreskrivs kan konsumenten inte åberopa några som helst rättigheter i samband med genomförandet av beställningen eller tjänsten/tjänsterna i fråga innan den föreskrivna förskottsbetalningen har gjorts.
- Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera till näringsidkaren eventuella felaktigheter i tillhandahållna eller angivna betalningsuppgifter.
- Om en konsument underlåter att uppfylla sina betalningsskyldigheter i god tid, efter att näringsidkaren har informerat konsumenten om den sena betalningen, har konsumenten 14 dagar på sig att fullgöra betalningsskyldigheten; om betalning inte sker inom detta 14-dagarsperiod utgår lagstadgad ränta över det skyldiga beloppet och näringsidkaren har rätt att debitera skäliga utomrättsliga kostnader för indrivning han ådragit sig. Dessa kostnader för indrivning uppgår till högst: 15 % av obetalda belopp till 2 500 €; 10 % under nästa 2 500 €; och 5 % under de kommande 5 000 €, med ett minimum av € 40. Näringsidkaren kan göra avsteg från dessa summor och procentsatser som är fördelaktiga för konsumenten.
Artikel 16 – Klagomålsförfarande
- Näringsidkaren tillhandahåller ett klagomålsförfarande som har fått tillräcklig publicitet och kommer att hantera ett klagomål i enlighet med detta klagomålsförfarande.
- En konsument som har upptäckt brister i genomförandet av ett avtal måste utan dröjsmål lämna in eventuella klagomål till näringsidkaren, i sin helhet och med tydliga beskrivningar.
- Ett svar på klagomål som skickats till handlaren kommer att ges inom en period av 14 dagar, räknat från dagen för mottagandet. Om det förväntas att ett klagomål kommer att kräva längre handläggningstid, kommer näringsidkaren att svara inom 14 dagar, bekräftar mottagandet och anger när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
- Ett klagomål om en produkt, en tjänst eller näringsidkarens tjänst kan också skickas via ett klagomålsformulär på konsumentens sida på webbplatsen för Thuiswinkel.org, www.thuiswinkel.org. Klagomålet skickas sedan både till den berörda näringsidkaren och Thuiswinkel.org.
- Konsumenten bör ge näringsidkaren en tidsperiod på minst fyra veckor för att lösa klagomålet i gemensamt samråd. Efter denna tidsperiod blir klagomålet en tvist som omfattas av tvistlösningssystemet.
Artikel 17 – Tvister
- Kontrakt som ingås mellan en näringsidkare och en konsument och som omfattas av dessa allmänna villkor omfattas endast av nederländsk lag.
- Tvister mellan en konsument och en näringsidkare om ingående eller utövande av avtal som rör produkter och tjänster som ska tillhandahållas av denna näringsidkare kan hänskjutas till Thuiswinkel Disputes Committee, P.O. Box 90600, 2509 LP i Haag (www.sgc.nl), av antingen konsumenten eller näringsidkaren, med iakttagande av det som anges nedan.
- Tvistekommittén kommer endast att behandla en tvist om konsumenten först utan dröjsmål framför sitt klagomål till näringsidkaren.
- Om klagomålet inte leder till en lösning ska tvisten lämnas till tvistnämnden senast 12 månader efter att konsumenten lämnat in klagomålet till näringsidkaren.
- Om en konsument vill lägga en tvist inför tvistkommittén är näringsidkaren bunden av det valet. Företrädesvis meddelar konsumenten näringsidkaren först.
- Om en näringsidkare vill lägga en tvist inför tvistkommittén, kommer konsumenten, som svar på en skriftlig begäran från näringsidkaren, att ange om han har ett avtal eller föredrar att tvisten hanteras av den behöriga lag-domstol. Om konsumenten inte anger sitt val för näringsidkaren inom en period av fem veckor, har näringsidkaren rätt att hänskjuta tvisten till behörig domstol.
- Tvistenämndens avgöranden omfattas av de villkor som anges i Tvistenämndens bestämmelser. Tvistemålsnämndens beslut har formen av bindande råd.
- Tvistenämnden kommer inte att behandla en tvist – eller kommer att avsluta deras ingripande – om näringsidkaren har beviljats betalningsinställelse, gått i konkurs eller faktiskt har avslutat sin verksamhet innan nämnden behandlat tvisten under en session och avkunnade ett slutgiltigt avgörande.
- Om det, vid sidan av Thuiswinkel-tvistkommittén, finns en annan behörig tvistkommitté som är erkänd eller en som är ansluten till Dispute Committee Foundation for Consumer Affairs (SGC) eller Complaints Institute Financial Tjänster (Kifid), Thuiswinkel-tvistekommittén ska helst ha jurisdiktion för tvister som huvudsakligen hänför sig till försäljningsmetoden eller tillhandahållande av tjänster på långa avstånd. För alla andra tvister kommer detta att vara de andra tvisterna kommitté som är erkänd av SGC eller ansluten till Kifid.
Artikel 18 - Branschgaranti
- Thuiswinkel.org garanterar fullgörandet av sina medlemmars skyldigheter i förhållande till bindande råd som ålagts dem av Thuiswinkels tvistkommitté, såvida inte medlemmen beslutar att lägga det bindande rådet till en domstol för kontroll inom två månader efter datumet för detta råd. I fall av verifiering av domstol kommer upphävandet av garantin att upphöra och garantin kommer att träda i kraft igen när domstolsbeslutet blir slutgiltigt och avgörande, varvid domstolen har förklarat att den bindande rådgivningen har bindande verkan. Upp till en maximal summa på 10 000 € per bindande rådgivning Thuiswinkel.org kommer att betala denna summa till konsumenten. Vid belopp högre än 10 000 € per bindande rådgivning kommer summan 10 000 € att vara betalas. I den mån summan är högre än 10 000 €, har Thuiswinkel.org skyldighet att vidta rimliga ansträngningar för att få medlemmen att uppfylla det bindande rådet.
- Tillämpning av denna garanti kräver att konsumenten skickar in en skriftlig överklagan till Thuiswinkel.org och överför sin fordran på handlaren till Thuiswinkel.org. I den mån fordran på näringsidkaren överstiger summan av 10 000 € blir konsumenten erbjöd möjligheten att överföra sin fordran på näringsidkaren över beloppet 10 000 € till Thuiswinkel.org, varefter denna organisation kommer att driva betalningen av fordran i domstol på hennes egen titel och kostnader.
Artikel 19 - Ytterligare eller andra bestämmelser
- Ytterligare bestämmelser eller bestämmelser som skiljer sig från dessa allmänna villkor får inte vara till skada för konsumenten och bör registreras skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenterna kan lagra dem på ett lättillgängligt sätt på ett hållbart medium.
Artikel 20 - Ändring av de allmänna villkoren för Thuiswinkel.org
- Thuiswinkel.org kommer endast att ändra dessa allmänna villkor efter samråd med Konsumentföreningen.
- Ändringar av dessa villkor träder i kraft först efter att de har publicerats på lämpligt sätt, under förutsättning att där ändringar gäller under ett erbjudandes giltighetstid, kommer det villkor som är mest fördelaktigt för konsumenten att ha företräde.
Thuiswinkel.org
P.O. Box 7001, 6710 CB EDE, Nederländerna.
Rättigheter kan endast härledas på basis av den nederländska versionen av dessa allmänna villkor.
Bilaga I: Modellformulär för ångerrätt
Modellformulär för ångerrätt
(detta formulär ska endast fyllas i och returneras om du vill frånträda avtalet)
Till:
[handlarens namn]
[handlarens geografiska adress]
[handlarens faxnummer, om tillgängligt]
[handlarens e-postadress eller elektroniska adress]
Jag/vi* informerar dig härmed om att, med avseende på vårt avtal ang
Försäljningen av följande produkter: [beskrivning av produkten}*
Leverans av följande digitala innehåll: [beskrivning av det digitala innehållet]*
Leverans av följande tjänst: [beskrivning av tjänsten]*
Jag/vi* utövar vår ångerrätt.
- Beställd den*/mottagen den* [datum för beställning av tjänster eller mottagande av varor]
- [Konsument(s) namn]
- [Konsument(ers) adress]
- [Konsument(s) underskrift] (endast om detta formulär skickas på papper)
*Ta bort eller tillhandahåll kompletterande information, beroende på vad som är tillämpligt.